Heeft u een vraag over een van de keurmerken of wilt u uw bedrijf laten inspecteren? Neem dan direct contact met ons op:

0523 - 677083
info@q-inspectie.nl

Norm interpretaties en aanpassingen

Op deze pagina vindt u de Interpretaties en aanpassingen terug zoals deze zijn vastgelegd door de CCvD Stichting Normering Arbeid. Door de publicatie via de website van Qualitatis Inspectie B.V. betekent dat deze interpretaties en/of aanpassingen vanaf de dag van publicatie dan wel opnieuw op de dag van ingang dan ook door Qualitatis Inspectie B.V. worden gehandhaafd. Publicatie op de website van Qualitatis Inspectie B.V. verplicht andere inspectie instellingen niet om zich aan de interpretatierichtlijn zoals deze is opgesteld door de CCvD Stichting Normering Arbeid te houden, hierin heeft iedere inspectie instelling conform ISO 17020 zijn eigen bevoegdheden. Wel is bepaald in een overeenkomst tussen Stichting Normering Arbeid en de met haar gecontracteerde inspectie instellingen zich dienen te houden aan de publicatie en invoering van aanpassing- en interpretatie documenten die door Stichting Normering Arbeid zijn gepubliceerd. Daarnaast worden sinds februari 2012 de norminterpretaties en/of aanpassingen ook gepubliceerd op de website Stichting Normering Arbeid onder kop download van Stichting Normering Arbeid in het Handboek Normen.

Aanpassing SNA Schema normelement 4.2.1.d 1 januari 2019 financiële administratie

30 nov 2018
De diverse activiteiten van een onderneming zijn niet altijd makkelijk uit de financiële administratie op te maken. Dit is wel van belang om uw risico’s in beeld te houden en daarmee ook een accurate en vlotte SNA Schema inspectie mogelijk te maken. Om beter inzicht te krijgen in die activiteiten, vindt er met ingang van 1 januari 2019 een toevoeging plaats bij normelement 4.2.1. sub d
Normelement 4.2.1 sub d zal als volgt worden geformuleerd:
‘Voorts moet de onderneming: inzicht geven in de bedrijfsactiviteiten die door de onderneming worden uitgevoerd, waarbij de verschillende bedrijfsactiviteiten gegroepeerd uit de financiële administratie moeten blijken’.

Wat betekent dit voor uw onderneming?

Uit de financiële administratie zal duidelijk moeten blijken welke dienstverlening uw onderneming aanbiedt en inkoopt. Stelt u bijvoorbeeld werknemers ter beschikking, is er sprake van aanneming van werk of het accepteren van opdrachten, vindt er in- en doorleen plaats of is er sprake van inhuur van ZZP-ers (ook wel “tussenkomst” genoemd)? Ook kunt u activiteiten hebben die buiten de SNA inspectie vallen, zoals werving en selectie. Dit alles zal duidelijk uit uw administratie moeten blijken.

Hoe kunt u inzicht geven in de bedrijfsactiviteiten?

U bent vrij om te besluiten hoe u dit het beste kunt verwerken in de administratie, zolang het maar eenduidig uit de financiële administratie opgemaakt kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door de verschillende activiteiten apart te verwerken in het grootboekrekeningschema in uw administratie, zoals opbrengsten splitsen naar uitzenden, opdrachten/aannemen, e.d., inkoop splitsen naar inleen, inhuur derden, inhuur ZZP. De vorm van de inrichting staat u uiteraard vrij, zolang het inzichtelijk is voor de inspecteur.

Vanaf wanneer moet dit aangepast worden?

De aanpassing van de norm heeft betrekking op de financiële administratie vanaf 1 januari 2019.

Wij raden u aan om in overleg met uw boekhouder / administratiekantoor of accountant te kijken of uw administratie aanpassing behoeft en welke dan de best passende oplossing is.

Dit bericht is gepubliceerd door de Schemabeheerder SNA op de website van de SNA.

De toetsing op dit aangepaste normelement zal plaatsvinden vanaf het moment dat de Raad voor Accreditatie hiervoor toestemming heeft gegeven,

Terug naar nieuws